• KontaktUżytkownicy Eureca
Controlling Systems Sp. z o.o.Controlling Systems Sp. z o.o.Controlling Systems Sp. z o.o.Controlling Systems Sp. z o.o.
  • Potencjał
    • Świetny Controlling
  • Rozwiązania
    • Procesy controllingowe
      • Planowanie i Budżetowanie
      • Prognozowanie
      • Raportowanie Zarządcze
      • Analiza i wizualizacja danych
      • Kalkulacje rentowności (w tym ABC)
    • Rozwój controllingu w organizacji
    • Budowanie efektywnego zespołu finansów i controllingu
    • Centrum dowodzenia
    • Potrzeby i korzyści
    • System controllingowy dla uczelni
  • Korzyści
    • Korzyści dla controllera
    • Korzyści dla zarządu / właściciela`
    • Korzyści dla działu finansów
    • Korzyści dla menedżerów
    • Dział IT
    • Controlling w Zarządzaniu Personelem
  • Referencje
    • Krótkie opinie klientów
    • Pewność
    • Referencje
    • Przykłady – Case Study
    • Klienci
      • Firmy dystrybucyjne i retail
      • Firmy produkcyjne
      • Firmy usługowe
      • Firmy użyteczności publicznej (utilities)
      • Pozostałe branże
    • Nagrody i certyfikaty
    • Nasi eksperci
  • Systemy IT
    • Narzędziowa strefa controllingu
    • EURECA – obszar Controllingu & Performance Management
    • EURECA – obszar Business Intelligence & Data Discovery
    • Data management i hurtownie danych
    • EURECA i użytkownicy ERP
    • Technologie, w których tworzymy
  • Blog
  • Wydarzenia
    • Webinary o Controllingu
    • e-Booki i materiały do pobrania
    • Nowoczesne planowanie dla CFO
    • Oferta Wdrożeniowa 2025
    • Transformacja controllingu
    • Controlling dla utilities
    • Automatyzacja finansów
    • Lokalne spotkania controllerów
    • Controlling przewagą
    • Controlling dla sprzedaży
    • Controlling dla CFO
    • Controlling wspierający biznes
    • Controlling w Excelu
    • Usprawnienia Excela
    • Przewidywalność – e-Book
    • Przewidywalność – Webinar
    • Rentowność Sprzedaży – e-Book
    • Rentowność Sprzedaży – Webinar
    • Spotkania z Użytkownikami
    • Konferencje
  • Firma
    • Kontakt
    • Bezpłatne konsultacje wstępne
    • Praca dla konsultanta
    • Nasze kompetencje
    • Partnerzy
    • Media
    • Regulamin serwisu internetowego
    • Regulamin moderowania treści
    • Polityka prywatności
    • Polityka cookies
    • Informacja handlowa
    • Nota informacyjna
  • Rozmowy wstępne
✕
  • Home
  • Blog o Controllingu [Eksperci Radzą]
  • Jakie jest rzeczywiste wykorzystanie budżetu?

Jakie jest rzeczywiste wykorzystanie budżetu?

Nasza praca i narzędzia wspomagają wiele procesów. Jednak jednym z pierwszych procesów, który wpierał nasz autorski system Eureca było budżetowanie. W tej dziedzinie mamy wiele doświadczeń i przemyśleń. Dlatego kolejna pozycja naszego blogu to tekst Małgorzaty Lech, współzałożyciela i jednego z filarów Controlling Systems pt.:

Jakie jest rzeczywiste wykorzystanie budżetu?

Czy zastanawialiście się Państwo ilu Managerów w Polskich przedsiębiorstwach jest zadowolonych z otrzymywanych informacji wspomagających zarządzanie? Chodzi tutaj zarówno o zakres otrzymywanych raportów, formę i częstotliwość raportowania, ale także o aktualność i jakość danych. Każdy z tych tematów można bardzo szeroko omawiać, jednak w tym artykule chciałabym skupić się na jednym z często spotykanych problemów, jakim jest brak w przedsiębiorstwie bieżącej informacji o wykorzystaniu budżetu.

Oczywiście można powiedzieć: „My mamy aktualne dane. Księgowość wprowadza wszystkie dokumenty na bieżąco do systemu finansowo – księgowego. Następnie te dane są wykorzystywane do naliczenia wykonania budżetu. Manager widzi te informacje w otrzymywanych raportach.”

Niewątpliwie z punktu widzenia klasycznej ewidencji opinia ta jest jak najbardziej uzasadniona, niemniej jednak z punktu widzenia biznesu, dane księgowe nie są danymi najbardziej aktualnymi.

Manager, który ma określony budżet na np. kampanię reklamową, nie widzi w ewidencji księgowej danych dotyczących np.:

  • wartości zakupionych materiałów z faktury, która dopiero „idzie pocztą”,
  • faktury za gadżety, która zawieruszyła się w teczce Pracownika dokonującego zakupu,
  • faktury za seminarium, która z uwagi na długi cykl akceptacji nie została jeszcze zaksięgowana,
  • ale przede wszystkim zleconych usług, będących w toku realizacji, czyli takich, dla których nie został wystawiony jeszcze żaden dokument księgowy.

Dlatego też niezwykle ważne jest spojrzenie na budżet przedsiębiorstwa i jego wykonanie z dwóch perspektyw: z perspektywy księgowej oraz z perspektywy Managera, którego działania w sposób naturalny są konsekwencją podjętej przez niego decyzji o wykorzystaniu budżetu, mimo iż do pewnego czasu nie widać tego w księgach rachunkowych.

Co zatem zrobić, aby móc śledzić rzeczywiste wykonanie budżetu?

Managerowie czasami sami prowadzą równoległą ewidencję zapewniającą im sprawną kontrolę realizacji ich celów. Warto jednak spojrzeć na ten temat z perspektywy aktualności informacji w całej firmie i rozważyć stworzenie specjalnej ewidencji dla złożonych zamówień niemagazynowych.

Ewidencja taka służy przede wszystkim zapewnieniu dokładnej informacji kto, kiedy i na jaką kwotę zadysponował swój budżet oraz jakie powinny zostać utworzone rezerwy na koszty. Niemniej jednak może mieć ona bardzo różne dodatkowe zastosowania, a tym samym być mniej lub bardziej rozbudowana. Przykładowe dodatkowe zastosowania takiej bazy to:

  • usprawnienie całego procesu zlecania zakupów niemagazynowych,
  • elektroniczna akceptacja zakupu przez odpowiednie osoby zanim zostanie on zlecony,
  • po stwierdzeniu zgodności dokonanego zakupu z zaakceptowanym zamówieniem, wydruk takiej elektronicznej akceptacji może być dołączony do otrzymanej FV wraz z informacją dla księgowości o zatwierdzeniu merytorycznym kosztu oraz o sposobie jego księgowania (dekretacja na np.: MPK zlecający / MPK, w którego koszty ma wejść zakup / rodzaj kosztu / projekt / produkt / grupę klientów / …),
  • baza historyczna pomocna w pracy Działu Zakupów,
  • ocena dostawców pod kątem przyszłych zakupów wg zdefiniowanych kryteriów oceny (np. jakość usługi, terminowość dostawy).

Proces rejestracji złożonych zamówień spełnia szczególnie istotną rolę w przypadku zarządzania projektami (w tym inwestycyjnymi). Złożone zamówienia nie tylko konsumują tutaj budżet projektu i są podstawą utworzenia rezerw, ale świadczą o tym, czy prace są prowadzone zgodnie z planem. Złożone zamówienie daje Managerowi Projektu informację, że dane zadanie projektowe jest w toku, jaki kontrahent je realizuje, jaki jest umowny termin jego realizacji, czy zbyt późny termin dokonania zamówienia nie wygenerował opóźnień w projekcie, etc. W efekcie Manager będzie mógł zaobserwować przesunięcia w projekcie (także od strony finansowej) i odpowiednio na nie zareagować.

W zależności od opisanego powyżej zakresu wykorzystania ewidencji zamówień niemagazynowych przez przedsiębiorstwo:

  • może ona służyć do rejestracji wszystkich planowanych zakupów niemagazynowych lub tylko dla wybranych kosztów rodzajowych (np. koszty dotyczące wydatków marketingowych),
  • może być uzupełniana na bieżąco (wszystkie pozycje ze statusami realizacji by odróżnić te już zaksięgowane i jeszcze nie) lub tylko na koniec miesiąca (stan otwartych zamówień).

Forma takiej prowadzonej ewidencji może być bardzo różna. I chociaż ewidencja zamówień niemagazynowych nie jest powszechnie spotykanym rozwiązaniem to są jednak przedsiębiorstwa, które rozwiązały ten problem i zorganizowały ją w różny sposób, np. jako: dedykowany system pisany pod obsługę tego procesu w przedsiębiorstwie, ewidencję takich danych w ramach eksploatowanego systemu ERP, rejestrację zamówień w zwyczajnym współdzielonym pliku MS Excel, jak i w formie rozwiązania wbudowanego w system informatyczny wspomagający controlling. Jak jednak wspomniałam nie jest to ewidencja spotykana często, chociaż niesie za sobą dużo ważnych do zarządzania informacji.

Przykład takiego rozwiązania w systemie do budżetowania i analiz EURECA (na potrzeby niniejszego artykułu w podstawowym zakresie) zaprezentowany jest poniżej. Proces obsługi może wyglądać tu następująco:

  1. Krok 1 – Managerowie odpowiedzialni za swój budżet rejestrują zamówienie za pomocą przeglądarki stron WWW. Robią to na bieżąco w miarę podejmowania decyzji o planowanym wykorzystaniu budżetu i przed podjęciem określonych działań.
    Przykładowe wpisywane dane to data złożenia zamówienia, termin realizacji, kwota netto i brutto, termin płatności, dostawca, miejsce powstawania kosztu, koszt rodzajowy, projekt, etc.. Możliwe są oczywiście inne przekroje informacyjne zdefiniowane wg indywidualnych potrzeb.
  2. Krok 2 (opcjonalny) – Akceptacja wydatku przez Dział Controllingu lub inną upoważnioną do tego osobę (zmiana statusu akceptacji).
  3. Krok 3 – Bieżące monitorowanie stanu zaakceptowanych zamówień i ich aktualizacja przez Managera (zmiana statusu realizacji).
  4. Krok 4 – Prezentacja realizacji budżetu, za który odpowiada Manager w dwóch wariantach:
  1. Porównanie wartości planowanych z wykonaniem budżetu naliczonym na podstawie danych z systemu finansowo-księgowego i analiza powstałych odchyleń.
  2. Prezentacja rzeczywistego wykorzystania budżetu, tj. porównanie wartości planowanych z wykonaniem budżetu, które jest sumą wartości naliczonych na podstawie danych z systemu finansowo – księgowego oraz zamówień wpisanych do systemu controllingowego przez Managerów (o statusie akceptacji „zaakceptowane do realizacji” i statusie realizacji innym niż „zaksięgowane”) i analiza powstałych odchyleń.

Legenda:

  • Miara „Koszt”, Typ wielkości „Plan” – zatwierdzony budżet danego kosztu rodzajowego dla danego MPK
  • Miara „Koszt”, Typ wielkości „Wykonanie” – wartość poniesionych kosztów na podstawie zaksięgowanych dokumentów kosztowych pobieranych do Hurtowni Danych z systemu Finansowo Księgowego
  • Miara „Zamówienia”, Typ wielkości „Wykonanie” – koszty zaakceptowanych do realizacji zamówień, które jeszcze nie zostały zaksięgowane (podjęta decyzja o wykorzystaniu budżetu)
  • Miara „RealizacjaBudżetu”, Typ wielkości „Plan” – wartość równa „Koszt” „Plan”
  • Miara „RealizacjaBudżetu”, Typ wielkości „Wykonanie” – suma wartości „Koszt” „Wykonanie” i „Zamówienia” „Wykonanie”
  1. Krok 5 – Wygenerowanie raz w miesiącu informacji dla Działu Finansowo – Księgowego o zakresie koniecznych do utworzenia rezerw (aktualny stan zamówień z uwzględnieniem odpowiednich statusów akceptacji i realizacji) oraz na bieżąco, po wpłynięciu dokumentu księgowego dotyczącego istniejącego zamówienia, informacji nt. dekretacji na kontach kosztów (MPK, projekt, produkt, koszt rodzajowy, etc.).

Korzyści płynące z rejestracji zamówień niemagazynowych osiągają różne grupy interesariuszy, zarówno Managerowie (bieżąca informacja nt. realizacji budżetu, możliwość kontroli złożonych przez siebie zamówień, które są „w toku”, całościowa informacja wspierająca proces podejmowania decyzji), jak i Dział Controllingu i Dział Finansów (organizacja trybu akceptacji wydatkowania środków, kompletna informacja o wydatkach, które są już zlecone, dane do planowania płynności), jak i Dział Księgowości (wsparcie procesu zbierania danych do księgowania). Dlatego też warto rozważyć wprowadzenie w przedsiębiorstwie tego rozwiązania, tym bardziej, że jego implementacja nie musi być czasochłonna ani droga.

Małgorzata Lech
Członek Zarządu Controlling Systems Sp. z o.o.

Artykuł został wykorzystany w 2017 roku, w 5-tym numerze dwumiesięcznika Controlling i Zarządzanie. Wydawnictwo MARINA Sp. z o.o.

Related posts

Controlling i zarządzanie – połączenie, które działa!

Controlling i zarządzanie – połączenie, które działa!


Read more
Transformacja finansów i controllingu 2025

Transformacja finansów i controllingu – relacja z XIX zjazdu użytkowników systemu controllingowego EURECA


Read more
Controlling podstawą zaufania - raporty, budżety, kalkulacje

Controlling podstawą zaufania


Read more

Masz pytania? Zostaw numer, oddzwonimy!



    Spotkanie online. Bez zobowiązań :)

    Spotkanie z ekspertem controllingu

    Spotkanie z ekspertem controllingu

    Pobierz bezpłatny e-Book

    Przewidywalność w Przedsiębiorstwie - Bezpłatny e-Book

    Rozwijaj się razem z nami w controllingu

    Baza wiedzy o controllingu

    Baza wiedzy o controllingu

    Ostatnie Publikacje

    Zobacz więcej treści, które są dla Ciebie ważne:

    • Budżetowanie
    • Budżetowanie w przedsiębiorstwie
    • Controlling
    • ICV
    • inwestycja w controlling
    • Narzędzia controllingu
    • Narzędzia controllingu finansowego
    • Narzędzia controllingu operacyjnego
    • Narzędzia controllingu personalnego
    • Planowanie budżetu

    Szukaj na blogu

    ✕

    Controlling Systems Sp. z o.o.
    ul. Rybacka 9, 53-656 Wrocław

    KRS: 0000175303
    NIP: 8951799952

    tel. 71 325 56 32
    tel. 71 326 21 61
    e-mail: kontakt@c-systems.pl

    Regulamin serwisu
    Regulamin moderowania
    Polityka prywatności
    Polityka plików cookies
    Informacja handlowa
    Nota informacyjna

    CONTROLLING SYSTEMS

    • O firmie
    • Nagrody i certyfikaty
    • Media o nas
    • Praca
    • Kontakt
    • Mapa witryny

    NASZE ROZWIĄZANIA

    • System controllingowy Eureca
    • Business Intelligence
    • Hurtownia Danych
    • Technologia
    • Moduły Eureca

    KLIENCI – BRANŻE I SEKTORY

    • Specyfika firmy
    • Opinie klientów
    • Opisy wdrożeń controllingu
    • Opieka nad klientami
    • Użytkownicy Eureca

    WYDARZENIA

    • Webinaria
    • Warsztaty online
    • Spotkania
    • Konferencje
    • Publikacje i raporty
    • Inne publikacje

    O CONTROLLINGU

    • Controlling strategiczny i operacyjny
    • Controlling procesów
    • Controlling i zarządzanie – połączenie, które działa!
    • Transformacja finansów i controllingu – relacja z XIX zjazdu użytkowników systemu controllingowego EURECA
    • Jak zwiększyć sprzedaż w firmie poprzez controlling?

    EURECA NA SKRÓTY

    • Eureca
    • Business Intelligence
    • Efekty zastosowania Eureki
    • Eureca a producenci
    • Eureca a usługi
    • Eureca desktop – serwer
    • Eureca dla dystrybucji
    • EURECA to Inwestycja dla firm dystrybucyjnych
    • EURECA to Inwestycja dla firm produkcyjnych
    • FAQ
    • EURECA – obszar Business Intelligence & Data Discovery
    • EURECA – obszar Business Intelligence & Performance Management
    • Data management i hurtownie danych
    • EURECA i użytkownicy ERP
    • EURECA_Analizy
    • EURECA Budżetowanie
    • EURECA_Kalkulacje_Rozliczenia
    • EURECA_Pulpit_Managera
    • EURECA_Raporty
    • EURECA_Workflow
    • Funkcjonalność
    • Moduły Eureca
    • Opinie o systemie Eureca
    © Controlling Systems  |  Polityka prywatności
    powered by:  greenlogic
    Controlling Systems
    Cenimy prywatność użytkowników
    Nasz Serwis internetowy używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z Serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.
    Funkcjonalne Zawsze aktywne
    Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
    Preferencje
    Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
    Statystyka
    Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
    Marketing
    Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
    • Zarządzaj opcjami
    • Zarządzaj serwisami
    • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
    • Przeczytaj więcej o tych celach
    Pokaż preferencje
    • {title}
    • {title}
    • {title}