• KontaktUżytkownicy Eureca
Controlling Systems Sp. z o.o.Controlling Systems Sp. z o.o.Controlling Systems Sp. z o.o.Controlling Systems Sp. z o.o.
  • Potencjał
    • Świetny Controlling
  • Rozwiązania
    • Procesy controllingowe
      • Planowanie i Budżetowanie
      • Prognozowanie
      • Raportowanie Zarządcze
      • Analiza i wizualizacja danych
      • Kalkulacje rentowności (w tym ABC)
    • Rozwój controllingu w organizacji
    • Budowanie efektywnego zespołu finansów i controllingu
    • Centrum dowodzenia
    • Potrzeby i korzyści
    • System controllingowy dla uczelni
  • Korzyści
    • Korzyści dla controllera
    • Korzyści dla zarządu / właściciela`
    • Korzyści dla działu finansów
    • Korzyści dla menedżerów
    • Dział IT
    • Controlling w Zarządzaniu Personelem
  • Referencje
    • Krótkie opinie klientów
    • Pewność
    • Referencje
    • Przykłady – Case Study
    • Klienci
      • Firmy dystrybucyjne i retail
      • Firmy produkcyjne
      • Firmy usługowe
      • Firmy użyteczności publicznej (utilities)
      • Pozostałe branże
    • Nagrody i certyfikaty
    • Nasi eksperci
  • Systemy IT
    • Narzędziowa strefa controllingu
    • EURECA – obszar Controllingu & Performance Management
    • EURECA – obszar Business Intelligence & Data Discovery
    • Data management i hurtownie danych
    • EURECA i użytkownicy ERP
    • Technologie, w których tworzymy
  • Blog
  • Wydarzenia
    • Webinary o Controllingu
    • e-Booki i materiały do pobrania
    • Nowoczesne planowanie dla CFO
    • Oferta Wdrożeniowa 2025
    • Transformacja controllingu
    • Controlling dla utilities
    • Automatyzacja finansów
    • Lokalne spotkania controllerów
    • Controlling przewagą
    • Controlling dla sprzedaży
    • Controlling dla CFO
    • Controlling wspierający biznes
    • Controlling w Excelu
    • Usprawnienia Excela
    • Przewidywalność – e-Book
    • Przewidywalność – Webinar
    • Rentowność Sprzedaży – e-Book
    • Rentowność Sprzedaży – Webinar
    • Spotkania z Użytkownikami
    • Konferencje
  • Firma
    • Kontakt
    • Bezpłatne konsultacje wstępne
    • Praca dla konsultanta
    • Nasze kompetencje
    • Partnerzy
    • Media
    • Regulamin serwisu internetowego
    • Regulamin moderowania treści
    • Polityka prywatności
    • Polityka cookies
    • Informacja handlowa
    • Nota informacyjna
  • Rozmowy wstępne
✕
  • Home
  • Blog o Controllingu [Eksperci Radzą]
  • Nowy wymiar analiz

Nowy wymiar analiz

analiza danych

Eureca Pulpity Menedżera

W poprzednim wpisie poznaliśmy standardy wizualizacji. Jednak co w momencie  gdy w danej firmie menedżerowie nie mają wsparcia IT czy konsultantów a potrzebują mieć szybko czytelne informacje zarządcze? Na to pytanie odpowiada Paweł Musiał – członek zarządu Controlling Systems oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów ICV w swoim tekście:

Nowy wymiar analiz

Kilka lat temu na konferencji skierowanej dla liderów usłyszałem stwierdzenie, że żyjemy w „czasach nadmiaru” co powoduje m.in. problemy z koncentracją i uważnością wielu menedżerów.  Mamy nadmiar informacji, jesteśmy zasypywani  mnóstwem danych i z roku na rok jest ich więcej. W wielu przypadkach stanowi to o naszej przewadze konkurencyjnej, ale czasami powoduje nawet zamęt i problem z decyzyjnością (jeszcze nie przenalizowałem tych wszystkich danych, aby podjąć decyzję). Na szczęście z pomocą przychodzi technologia informatyczna i różne narzędzia klasy Business Intelligence, niektóre z nich nazywane są „self-service”. W moim wpisie przedstawię swój własny punkt widzenia na ten problem. Nie będę się opierał na żadnych definicjach z dwóch prostych przyczyn – po pierwsze „zwykłego śmiertelnika”, który nie interesuje się specjalnie technologią IT to nie interesuje, a po drugie przy tak szybkim rozwoju tych narzędzi za kilka miesięcy z pewnością któryś z dostawców doda nową funkcjonalność i stwierdzi, że to jego narzędzie jest „self-service”, bo ma „to coś”, a inne nie.

Dla mnie, z punktu widzenia menedżera, „self-service” oznacza, że mogę przygotować samodzielnie (bez wsparcia IT czy konsultantów) i bardzo szybko (czas ma tutaj znaczenie) przyjazną i czytelną analizę. Ważne jest to, aby taka analiza skupiała się na istotnych danych (być może na początku nie widocznych gołym okiem) lub ważnym dla mnie obszarze biznesowym, aby nie stracić uważności.

KPI oceniające (często finansowe) i wspomagające (niefinansowe)

Każdy menedżer ma konkretne postawione cele do realizacji. Mogą one wynikać zarówno z wdrożonej zrównoważonej karty wyników (BSC), z przyjętego modelu zarządzania przez cele (MBO) albo z prostego faktu – w „kontrakcie” jest wpisane za co menedżer odpowiada, czym zarządza, jakie efekty organizacja ma osiągnąć dzięki jego/ jej pracy. Aby móc to ocenić potrzebne są właściwe mierniki. Zzwyczaj są to tzw. mierniki wynikowe (lag measures) i często prezentowane w wartości finansowej np. wartość obrotów, marży, zmniejszenie kosztów, poziom zapasów, wykonanie budżetu. Jeżeli zagłębimy się w obszary konkretnych menedżerów i zastanowimy na co mają bezpośredni wpływ to dowiemy się, że nie mają bezpośredniego wpływy na realizację tych mierników. Podejmują się zadania mierzonego w zł., ale zarządzają zupełnie czym innym – zarządzają powierzonymi im zasobami (w tym kluczowym jakim są ludzie) i swoimi działaniami.

Menedżer

Miernik wynikowy (lag)

Miernik kierunkowy (lead)

Sprzedaży

Przychody

Liczba nowych klientów, spotkań, złożonych ofert

Produkcji

Koszty braków

Ilość braków, czas wykrywania przyczyn i ich eliminacji

HR

% obsadzonych wakatów, szkolenia w zł./ 1 pracownika

Liczba spotkań z kandydatami, liczba ogłoszeń, liczba szkoleń

Najczęściej informacja o miernikach wynikowych znajduje się w centralnej bazie danych (hurtownia danych, system ERP lub też baza mierników zarządzana np. przez dział controllingu). Te dane muszą być sprawdzone, wiarygodne, spójne i kompletne, jednym słowem „nie do podważenia”. Prezentowane są często w kalendarzu rocznym (zgodnie z budżetem), w podziale np. na kwartały (aby było widać „jak idzie” realizacja w trakcie roku).

Inną charakterystykę mają mierniki kierunkowe, a co za tym idzie – dane dotyczące obszarów, którymi zarządzają bezpośrednio menedżerowie. Zawsze rekomendowałem, aby takie informacje znalazły się również w centralnej bazie, niestety często spotykałem się tutaj z różnymi barierami, m.in.:

  • Technologiczną – nie ma takich danych, firma nie przewiduje wdrożenia systemu do mierzenia tego obszaru (np. system do oceny kompetencji czy rekrutacji)
  • Finansową – pomiar takich danych związany jest z dużą inwestycją (np. urządzenia pomiarowe na produkcji)
  • Wiarygodności – dane są niedokładne, niespójne i niekompletne (nie spełniają kryteriów przyjętych przez controlling)
  • Zaufania – to są dane dotyczące obszaru, którym bezpośrednio zarządzają menedżerowie. Często nie chcą, aby ktoś inny miał do nich dostęp i je analizował (np. dane dotyczące realizacji zadań czy też w przypadku sprzedaży informacje z systemu CRM)
  • Pewności, że to są „te” mierniki/ dane i że będą one odpowiednie przynajmniej w danym roku (a może i dłużej). W przypadku mierników ważne jest, aby wchodziły w związki przyczynowo-skutkowe. Odpowiadam za realizację danego celu (który mierzę poprzez LAG measures), aby go osiągnąć planuję określone działania (które mierzę poprzez LEAD measures). W trakcie roku chcę mieć szansę na przetestowanie tych relacji i szybkiej zmiany jeśli okaże się, że są lepsze i bardziej adekwatne mierniki. Jest to ważne zwłaszcza dzisiaj na tak dynamicznym rynku.

Rezultatem tego wszystkiego jest to, że nawet jeśli firmy wdrożyły system typu Business Intelligence i menedżerowie mają do niego dostęp (głównie do danych wynikowych) to i tak w zarządzaniu opierają się na analizach i raportach spoza głównego systemu do raportowania (własne raporty, zestawienia, arkusze). W dużej mierze ma to również związek z tym, że działy przygotowujące raporty nie nadążają nad potrzebami menedżerów (często ad hoc, potrzebnych natychmiast i być może do wykorzystania jednorazowego).

Analizy self-service – nowe możliwości czy tylko „trik” marketingowy dostawców narzędzi

Często spotykam się z pytaniem czy „analizy self-service” to naprawdę coś nowego i czy faktycznie wnosi wartość do przedsiębiorstw i do zarządzania. Aby na to odpowiedzieć posłużę się swoim własnym przykładem. Poniżej przykładowe informacje wraz ze źródłem ich pochodzenia.

Dane wynikowe

Źródło danych

Charakterystyka

Przychody

Koszty

Wyniki

Budżet

System sprzedaży

System FK

System do budżetowania EURECA

  • Automatyczne połączenie do systemów źródłowych
  • Dane kompletne, spójne, wiarygodne
  • Dane obserwowane rocznie (sprawozdania finansowe), kwartalnie (realizacja celów) i miesięcznie (analiza bieżąca przychodów i kosztów)

Można się łatwo domyślić, że do tego typu analiz wystarczające są tradycyjne funkcjonalności Business Intelligence, które mają wcześniej zdefiniowany zakres, odświeżane są automatycznie (np. co noc), dają możliwości zagłębienia się w szczegóły (drill-down i drill-through). Zbudowanie takiego rozwiązania nie trwa tak jak kiedyś kilka miesięcy, ale możliwe jest w tygodnie – wymaga jednak zaangażowania osób z IT i konsultanta zewnętrznego lub controllera (trzeba zdefiniować pola, źródła danych, zbudować interfejs).

Dane kierunkowe (wspomagające w zarządzaniu i podejmowaniu decyzji)

Źródło danych

Charakterystyka

Szanse sprzedaży

System CRM (szanse sprzedaży)

  • Dane na bieżąco analizowane ale i takie ad hoc (nawet jednorazowo)
  • Część danych o zdefiniowanej wcześniej strukturze, a część zupełnie nowych
  • Dane często niespójne i wymagające szybkiej weryfikacji/ korekty
  • Itd.

Aktywność handlowców

System CRM (aktywność)

Akcje marketingowe

Ankiety wbudowane w system do akcji (zewnętrzne „chmurowe” rozwiązanie)

Potencjał akcji marketingowych

Dane zewnętrzne – raport Excel

Realizacja zadań

Notatki po spotkaniach

Ruch na stronach internetowych

Raporty ze statystyk internetowych

Widać „gołym okiem”, że tutaj tradycyjne rozwiązania OLAP-owe nie sprawdzą się. Czasem analiza potrzebna jest natychmiast i to w dodatku jednorazowo (jak choćby ocena potencjału akcji), a zatem nie ma możliwości ani uzasadnienia angażowania controllingu czy też IT. Każdy wskazany powyżej system ma swoje wbudowane lub „na zamówienie” raporty. Jest ich bardzo dużo, są pięknie zwizualizowane i …. co z tego? Często jest tak, że w raporcie zauważę coś co chciałbym pogłębić – ale nie ma już szczegółowego raportu albo jest w układzie, który nie jest odpowiedni. A zatem mnóstwo raportów i złudne poczucie kontroli. Funkcjonalność analiz self-service to zmienia.

Analizy self-service

Jakie nowe możliwości są dostępne:

  1. Dostęp do zdefiniowanych analiz/ raportów/ wizualizacji opartych na spójnych danych (kostki OLAP, automatycznie odświeżane wg zdefiniowanej struktury)

  2. Możliwość tworzenia własnych analiz/ wizualizacji, bez konieczności wsparcia IT, controllingu czy zewnętrznego konsultanta
    1. podłączenie się bezpośrednio do bazy danych (MS SQL, Oracle, itp.) – najlepiej do przygotowanego w bazie widoku (tu może być potrzebne minimalne wsparcie IT)
    2. podpięcie się do pliku csv. lub Excel
  3. Tworzenie czytelnych i zrozumiałych wizualizacji „w locie” (bardzo szybko tworzę np. nowy wykres, duplikuję go lub konwertuję na innych obiekt)
  4. Tworzenie dashboardów z wielu obiektów (wykresy, wskaźniki, kafelki, tabelki, filtry, mapy)
  5. Łączenie obiektów w dynamiczne analizy (klikam w dowolny wykres i wybrane obiekty automatycznie się zawężają)

  6. Tworzenie notatek (np. z listą zadań), możliwość eksportu całej analizy do obrazu lub pdf., a także jej wydrukowanie
  7. Ustawienie czytelnego dla mnie osobiście widoku

Inne przykłady analizy self-service

przygotowanych w kilka minut, metodą drag&drop – wspierających w zarządzaniu i podejmowaniu decyzji, odpowiadające na pytanie „co się dzieje” w danym obszarze.

Raport wskaźników z możliwością wejścia w szczegóły, z informacją o właścicielu wskaźnika, opisie i źródle danych.

Analiza szkoleń – koszty, liczba szkoleń i dni szkoleniowych z informacją:

  • Które kompetencje szkoleniami są zwiększane
  • Ile jest szkoleń obowiązkowych, w jakich działach i stanowiskach, ale ile nieobowiązkowych
  • Które szkolenia są prowadzone na zewnątrz, a które wewnętrznymi zasobami (informacja przydatna choćby na etapie przygotowania budżetu szkoleń)
  • Ocena szkoleń przez pracowników i menedżerów.

Analiza rekrutacji z cenną informacją m.in.:

  • Ile zakończyło się zatrudnieniem i przedłużeniem po okresie próbnym
  • Jaka jest skuteczność rekrutacji z perspektywy rekrutera, działu i menedżera
  • Ile czasu do tej pory firma potrzebowała na zatrudnienie osoby na dane stanowisko
  • Jakie jest zainteresowanie pracą w firmie w danym dziale/ stanowisku.

Podsumowanie

Jestem przekonany, że wielu menedżerów szybko wykorzysta potencjał narzędzi „self-service” Business Intelligence. Z dostępnych raportów rynkowych widać jak dynamicznie  ten obszar się rozwija na całym świecie. Warto, aby controllerzy i IT wykorzystali tę dźwignię technologiczną, szybciej odpowiadając na potrzeby informacyjne swoich klientów wewnętrznych. Dzięki temu będą mogli zarówno:

  • przygotowywać i udostępniać „tradycyjne” analizy w oparciu o dane spójne i wiarygodne
  • udostępniać menedżerom możliwość tworzenia własnych wizualizacji w oparciu o ich „własne” zbiory danych lub też szybko przygotowywać analizy ad hoc (nie każdy menedżer będzie chciał skorzystać z „self-service” skoro ma wsparcie controllerów)
  • usprawnić, a przynajmniej skrócić czas przygotowywania analiz.

Od wielu lat prowadzę zajęcia na studiach podyplomowych dla controllerów. W tym roku pierwszy raz wykorzystałem system EURECA z funkcjonalnością pulpitów self-service. Po kilkunastu minutach większość studentów samodzielnie potrafiła przygotować zaawansowane wizualizacje. Jeden zaawansowany controller – „wirtuoz Excela” – niemalże na każdym etapie warsztatów mówił, że coś podobnego jest w stanie przygotować w Excelu. Na końcu zajęć jednak dodał – ale nie tak szybko jak w Eurece. A dzisiaj w controllingu czas jest deficytowym zasobem.

Controlling Systems specjalizuje się w controllingu. Autorskie rozwiązanie – system EURECA SERWER – wspomaga wszystkie procesy controllingowe (planowanie i budżetowanie, kalkulacje, analizy i raportowanie, data management). Od kilku miesięcy dostępna jest również wersja EURECA DESKTOP PULPITY, w której każdy controller, analityk i menedżer jest w stanie przygotować zaawansowane i dynamiczne wizualizacje w kilka minut. Do tego dostępna jest w ramach abonamentu platforma szkoleniowa on-line. A zatem EURECA w wersji „self-service”.

Paweł Musiał
Członek zarządu Controlling Systems

Related posts

Controlling i zarządzanie – połączenie, które działa!

Controlling i zarządzanie – połączenie, które działa!


Read more
Transformacja finansów i controllingu 2025

Transformacja finansów i controllingu – relacja z XIX zjazdu użytkowników systemu controllingowego EURECA


Read more
Controlling podstawą zaufania - raporty, budżety, kalkulacje

Controlling podstawą zaufania


Read more

Masz pytania? Zostaw numer, oddzwonimy!



    Spotkanie online. Bez zobowiązań :)

    Spotkanie z ekspertem controllingu

    Spotkanie z ekspertem controllingu

    Pobierz bezpłatny e-Book

    Przewidywalność w Przedsiębiorstwie - Bezpłatny e-Book

    Rozwijaj się razem z nami w controllingu

    Baza wiedzy o controllingu

    Baza wiedzy o controllingu

    Ostatnie Publikacje

    Zobacz więcej treści, które są dla Ciebie ważne:

    • Budżetowanie
    • Budżetowanie w przedsiębiorstwie
    • Controlling
    • ICV
    • inwestycja w controlling
    • Narzędzia controllingu
    • Narzędzia controllingu finansowego
    • Narzędzia controllingu operacyjnego
    • Narzędzia controllingu personalnego
    • Planowanie budżetu

    Szukaj na blogu

    ✕

    Controlling Systems Sp. z o.o.
    ul. Rybacka 9, 53-656 Wrocław

    KRS: 0000175303
    NIP: 8951799952

    tel. 71 325 56 32
    tel. 71 326 21 61
    e-mail: kontakt@c-systems.pl

    Regulamin serwisu
    Regulamin moderowania
    Polityka prywatności
    Polityka plików cookies
    Informacja handlowa
    Nota informacyjna

    CONTROLLING SYSTEMS

    • O firmie
    • Nagrody i certyfikaty
    • Media o nas
    • Praca
    • Kontakt
    • Mapa witryny

    NASZE ROZWIĄZANIA

    • System controllingowy Eureca
    • Business Intelligence
    • Hurtownia Danych
    • Technologia
    • Moduły Eureca

    KLIENCI – BRANŻE I SEKTORY

    • Specyfika firmy
    • Opinie klientów
    • Opisy wdrożeń controllingu
    • Opieka nad klientami
    • Użytkownicy Eureca

    WYDARZENIA

    • Webinaria
    • Warsztaty online
    • Spotkania
    • Konferencje
    • Publikacje i raporty
    • Inne publikacje

    O CONTROLLINGU

    • Controlling strategiczny i operacyjny
    • Controlling procesów
    • Controlling i zarządzanie – połączenie, które działa!
    • Transformacja finansów i controllingu – relacja z XIX zjazdu użytkowników systemu controllingowego EURECA
    • Jak zwiększyć sprzedaż w firmie poprzez controlling?

    EURECA NA SKRÓTY

    • Eureca
    • Business Intelligence
    • Efekty zastosowania Eureki
    • Eureca a producenci
    • Eureca a usługi
    • Eureca desktop – serwer
    • Eureca dla dystrybucji
    • EURECA to Inwestycja dla firm dystrybucyjnych
    • EURECA to Inwestycja dla firm produkcyjnych
    • FAQ
    • EURECA – obszar Business Intelligence & Data Discovery
    • EURECA – obszar Business Intelligence & Performance Management
    • Data management i hurtownie danych
    • EURECA i użytkownicy ERP
    • EURECA_Analizy
    • EURECA Budżetowanie
    • EURECA_Kalkulacje_Rozliczenia
    • EURECA_Pulpit_Managera
    • EURECA_Raporty
    • EURECA_Workflow
    • Funkcjonalność
    • Moduły Eureca
    • Opinie o systemie Eureca
    © Controlling Systems  |  Polityka prywatności
    powered by:  greenlogic
    Controlling Systems
    Cenimy prywatność użytkowników
    Nasz Serwis internetowy używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z Serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.
    Funkcjonalne Zawsze aktywne
    Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
    Preferencje
    Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
    Statystyka
    Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
    Marketing
    Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
    • Zarządzaj opcjami
    • Zarządzaj serwisami
    • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
    • Przeczytaj więcej o tych celach
    Pokaż preferencje
    • {title}
    • {title}
    • {title}