Korzyści dla controllera

Trzy największe bolączki controllera wg raportu BDO i dziennika Rzeczpospolita z badania działów

  1. Czas – mnóstwo zadań i priorytetów. Trudno dziś wykonać zadania na czas a tym bardziej myśleć o swoim rozwoju.
  2. Komunikacja wewnątrz firmy – proponujemy standardy wizualizacji i wsparcie menedżerów
  3. Obsługa dostępnych narzędzi –

3 poziomy rozwoju controllingu w firmie

Pierwszy poziom – controllerzy odciążają menedżerów. Wykonują zadania za/dla menedżerów. Organizują proces planowania, budżetowania czy raportowania

Drugi poziom – wspomagają podejmowanie decyzji, edukują i uzupełniają wiedzę menedżerów.

Trzeci poziom – Patrzą na firmę z perspektywy całej organizacji aby zapewnić zbieżność celów do których dążą menedżerowie.

Z naszych wieloletnich doświadczeń wynika, że z powodu braku czasu większość controllerów Polsce jest na pierwszym poziomie. Zajmują się działaniami operacyjnymi – raportowaniem, weryfikacją danych, planowanie i budżetowaniem. Brakuje czasu aby edukować menedżerów a tym bardziej wprowadzić controlling na poziom strategiczny.

Wspomagamy procesy controllingowe, co ważne te które są istotne wg i powinny zaistnieć w firmie.

Odciążamy controllerów od zadań operacyjnych, które można zautomatyzować i przejść na kolejne procesy, które wspierają menedżerów.

Wykorzystujemy do tego technologię, która bardzo się rozwinęła i potaniała. Dziś jest dostępna dla każdego. Aby ją dobrze wykorzystać trzeba znać i rozumieć potrzeby controllingu. My łączymy wiedzę controllingową z informatyczną dlatego potrafimy usprawnić lub zautomatyzować wiele  procesów controllingowych.

Najważniejsze procesy wg IGC

Źródło: „Controlling Process Model” – International Group of Controlling/ Horvath & Partners Management Consultants

  • Planowanie strategiczne
  • Planowanie operacyjne, budżetowanie i prognozowanie
  • Zarządzanie kosztami
  • Raportowanie zarządcze
  • Controlling inwestycji
  • Controlling projektów
  • Zarządzanie ryzykiem
  • Controlling funkcyjny
  • Data management
  • Wsparcie menedżerów
  • Rozwój organizacji, procesów, instrumentów i systemów

Większość wymienionych przez IGC procesów (poza zarządzaniem ryzykiem i planowaniem strategicznym- tu są osobne narzędzia i metody) potrafimy zautomatyzować lub usprawnić.

Nasze rozwiązania i metody pracy pozwalają naszym Klientom zautomatyzować takie czynności jak:

  • Planowanie i budżetowanie, analizę i wizualizację danych, raportowanie zarządcze (wsparcie menedżerów)

Dodatkowo znacznie usprawniamy realizację takich zadań jak:

  • Zbieranie i weryfikacja danych,
  • prognozowanie, kalkulacje i ocenę rentowności (klientów, produktów i usług),
  • rachunek kosztów działań (ABC),
  • controlling w HR,
  • zbudowanie centrum dowodzenia dla menedżerów.

Pomagamy controllerom pracować zwinnie, aby znaleźć czas i wartościowe informacje dla menedżerów by wdrażać controllingowe myślenie w firmie.

Controlling firmy nie jest bowiem realizowany tylko przez dział controllingu. Controlling jest tym co powstaje na styku zarządu, menedżerów i controllera.

To perspektywa nowoczesnego controllingu
Cechy controllingu wg A. Deyhle’a

  • Zarządzanie zorientowane na cel
  • Wykonywanie w ramach zespołu controllingu funkcji zarówno controllera, jak i menedżera
  • Harmonijne współgranie twardej analityki i czynników miękkich
polski