• KontaktUżytkownicy Eureca
Systemy i narzędzia business intelligence Controlling-Systems.plSystemy i narzędzia business intelligence Controlling-Systems.plcontrolling-systems-20-years-logocontrolling-systems-20-years-logo
  • 20 lat doświadczeń
    • Modern Controllers – Bezpłatne warsztaty dla controllerów
    • Wiedza i prezenty IT
    • Prezent dla Ciebie
    • Świetny Controlling
  • Rozwiązania
    • Rozwój controllingu w organizacji
    • Budowanie efektywnego zespołu finansów i controllingu
    • Procesy
      • Planowanie i Budżetowanie
      • Prognozowanie
      • Raportowanie Zarządcze
      • Analiza i wizualizacja danych
      • Kalkulacje rentowności (w tym ABC)
    • Centrum dowodzenia
    • Potrzeby i korzyści
    • System controllingowy dla uczelni
  • Korzyści
    • Korzyści dla controllera
    • Korzyści dla zarządu / właściciela`
    • Korzyści dla działu finansów
    • Korzyści dla menedżerów
    • Dział IT
    • Controlling w Zarządzaniu Personelem
  • Referencje
    • Krótkie opinie klientów
    • Pewność
    • Referencje
    • Przykłady – Case Study
    • Klienci
      • Firmy dystrybucyjne i retail
      • Firmy produkcyjne
      • Firmy usługowe
      • Firmy użyteczności publicznej (utilities)
      • Pozostałe branże
    • Nagrody i certyfikaty
    • Nasi eksperci
  • Systemy IT
    • Narzędziowa strefa controllingu
    • EURECA – obszar Controllingu & Performance Management
    • EURECA – obszar Business Intelligence & Data Discovery
    • Data management i hurtownie danych
    • EURECA i użytkownicy ERP
    • Technologie, w których tworzymy
  • Blog
  • Wydarzenia
    • Webinary o Controllingu
    • e-Booki i materiały do pobrania
    • New! Nowoczesne planowanie finansowe – Webinarium dla CFO
    • New! Oferta Wdrożeniowa 2025
    • Transformacja controllingu
    • Controlling dla utilities
    • Automatyzacja finansów
    • Lokalne spotkania controllerów
    • Controlling przewagą
    • Controlling dla sprzedaży
    • Controlling dla CFO
    • Controlling wspierający biznes
    • Controlling w Excelu
    • Usprawnienia Excela
    • Przewidywalność – e-Book
    • Przewidywalność – Webinar
    • Rentowność Sprzedaży – e-Book
    • Rentowność Sprzedaży – Webinar
    • Spotkania z Użytkownikami
    • Konferencje
  • Firma
    • Kontakt
    • Bezpłatne konsultacje wstępne
    • Praca dla konsultanta
    • Nasze kompetencje
    • Partnerzy
    • Media
    • Regulamin serwisu internetowego
    • Regulamin moderowania treści
    • Polityka prywatności
    • Polityka cookies
    • Informacja handlowa
    • Nota informacyjna
  • Konsultacje wstępne
✕
  • Home
  • Blog o Controllingu [Eksperci Radzą]
  • Planowanie budżetu firmy a magia, czyli jak zrobić budżet możliwy do osiągnięcia

Planowanie budżetu firmy a magia, czyli jak zrobić budżet możliwy do osiągnięcia

Planowanie budżetu firmy

Planowanie budżetu w firmie jest zwykle poprzedzone czasem „snucia marzeń”, zwanym inaczej sesjami strategicznymi. Amerykanie uważają umiejętność snucia marzeń za jedną z najważniejszych cech współczesnego managera – tylko w ten sposób można w ogóle rozpocząć jakąkolwiek działalność w biznesie i ją rozwinąć. Co jakiś czas do marzeń powracamy i sprawdzamy, jak daleko posunęliśmy się w ich realizacji, przy okazji wymyślając nowe. To normalny, zdrowy mechanizm. Źle zaczyna się dziać, gdy nasze marzenia rosną zbyt szybko i są zbyt oddalone od naszej obecnej rzeczywistości. Ten stan w bardzo wielu przypadkach budzi frustrację, a dramatyczne próby zniwelowania różnicy zwykle skazane są na porażkę.

Spis treści:
Jak to zwykle wygląda?
Jak poradzić sobie z nierealnymi wizjami?

Jak często wygląda planowanie budżetu w firmie?

Niestety w bardzo wielu firmach podczas planowania budżetu mamy do czynienia z takim właśnie mechanizmem – czas snucia marzeń, czyli sesja strategiczna z udziałem „wszystkich świętych”, tj. właścicieli, inwestorów czy rady nadzorczej, często kończy się ambitnymi, lecz nierealnymi w zakładanym okresie wizjami. To bardzo ważne – nie chodzi o to, że wizje są złe, tylko nierealne do spełnienia w ciągu roku.
Często zresztą wyniki tego rodzaju spotkań obarczone są skutkami czysto ludzkich słabości osób je tworzących – ot po prostu ktoś przyjmuje zbyt ambitne zadanie, ponieważ nie chce być uważany za słabego, komuś brak asertywności, często grupa nie potrafi nic ciekawego wymyślić, więc wymyśla zaklęcie typu: naszym hitem będzie produkt X i przyniesie nam 30% wzrost sprzedaży, czasem po prostu ktoś pod kimś dołki kopie (ale na to już trudno coś poradzić, nie będąc kopiącym ani podkopywanym).

Zespół planujący budżet

Jak poradzić sobie z nierealnymi wizjami podczas planowania budżetu firmy?

Przełożenie tego wszystkiego na proces planowania budżetu w firmie powoduje zwykle spore problemy z realizacją budżetu. Mało tego, częstym problemem jest zrealizowanie zakładanego budżetu kosztów niezależnie od niezrealizowania zbyt optymistycznego, przeszacowanego budżetu przychodów. A to potrafi się skończyć bardzo źle.
Jak wobec tego poradzić sobie z tym problemem?

  • Najprostszym rozwiązaniem jest oddzielenie w budżecie tego, co jest rzemiosłem i wynika z normalnej, dającej się przewidzieć działalności (i w związku z tym powinno być zaplanowane z dużą precyzją) od tego, co stanowi wyzwanie, bardziej lub mniej ambitny cel do realizacji.
  • Czasem dobrze jest wręcz wyłączyć te dwie pozycje w odrębnych wierszach w arkuszach budżetowych lub dla każdej komórki stworzyć dwa budżety składowe – rzemieślniczy i artystyczny.
  • Wtedy już na etapie tworzenia budżetu przekonamy się, jaka część naszych wyników stanowi przewidywalną, w miarę prawdopodobną wielkość, a jaka pochodzi z nowych rynków/ produktów/ działań – „ekstrasów”. Mając odpowiednie narzędzia (reklamować się w tym miejscu nie wypada :-)), możemy skojarzyć ze sobą w budżecie przychodową i kosztową stronę naszej normalnej działalności i ekstrasów oraz porównać wyniki.
  • Jeśli ekstrasy stanowią niepokojąco dużą część naszej nadwyżki finansowej lub od ich uzyskania zależy osiągnięcie takiej nadwyżki, to znaczy, że zaczynamy zanadto ufać magii i czas powrócić na Ziemię. Jeśli nie mają one w ogóle znaczenia, to być może warto jeszcze raz odbyć czas snucia marzeń, bo inaczej nasza firma popadnie w stagnację.

Zobacz też:
2-3 procentowe wzrosty sprzedaży w firmie o obrotach powyżej 100 mln zł – dzięki lepszemu wykorzystaniu danych.
Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Jak usprawnić ten proces w organizacji projektowej? Poznaj przykład Edipresse Polska S.A.

Warto też pamiętać o możliwie równomiernym obdzieleniu ekstrasami całej firmy – znam przypadek przedsiębiorstwa, w którym wszystkie wyzwania powierzono jednemu menadżerowi. Cała firma miała według budżetu po prostu zarobić na swoje koszty (czyli wyjść na zero), a wyniki tego jednego zespołu miały wygenerować cały zysk firmy. Oczywiście bez żadnego dodatkowego wspomagania, inwestycji itp. Było to działanie z pogranicza magii, menadżer nie wytrzymał presji, jego zespół się rozpadł, a firma popadła w kłopoty. A być może wystarczyło postawić trochę wyzwań przed każdym kierownikiem. Zatem pamiętajmy, tworząc budżet – trawestując jeden ze sloganów reklamowych – trzeba trochę magii w zwyczajnym świecie.

Andrzej Piech
Czołowy konsultant Controlling Systems i wieloletni praktyk w obszarach: controllingu, finansów i rachunkowości

Related posts

Wdrożenie controllingu w DMG MORI
16 kwietnia 2025

EURECA wspiera controlling w DMG MORI Poland


Read more
4 kwietnia 2025

„Kawa i herbata z controllingiem”. Po przerwie wracamy do lokalnych spotkań z menedżerami i specjalistami controllingu.


Read more
KDF Dialog i Controlling Systems w 2025
21 lutego 2025

Kontynuujemy współpracę z Klubem Dyrektorów Finansowych „Dialog” w 2025 roku


Read more

Masz pytania? Zostaw numer, oddzwonimy!









    Spotkanie online. Bez zobowiązań :)

    Spotkanie z ekspertem controllingu

    Spotkanie z ekspertem controllingu

    Pobierz bezpłatny e-Book

    Przewidywalność w Przedsiębiorstwie - Bezpłatny e-Book

    Rozwijaj się razem z nami w controllingu

    Baza wiedzy o controllingu

    Baza wiedzy o controllingu

    Ostatnie Publikacje

    Zobacz więcej treści, które są dla Ciebie ważne:

    • Budżetowanie
    • Budżetowanie w przedsiębiorstwie
    • Controlling
    • ICV
    • inwestycja w controlling
    • Narzędzia controllingu
    • Narzędzia controllingu finansowego
    • Narzędzia controllingu operacyjnego
    • Narzędzia controllingu personalnego
    • Planowanie budżetu

    Szukaj na blogu

    ✕

    Controlling Systems Sp. z o.o.
    ul. Rybacka 9, 53-656 Wrocław

    KRS: 0000175303
    NIP: 8951799952

    tel. 71 325 56 32
    tel. 71 326 21 61
    e-mail: kontakt@c-systems.pl

    Regulamin serwisu
    Regulamin moderowania
    Polityka prywatności
    Polityka plików cookies
    Informacja handlowa
    Nota informacyjna

    CONTROLLING SYSTEMS

    • O firmie
    • Nagrody i certyfikaty
    • Media o nas
    • Praca
    • Kontakt
    • Mapa witryny

    NASZE ROZWIĄZANIA

    • System controllingowy Eureca
    • Business Intelligence
    • Hurtownia Danych
    • Technologia
    • Moduły Eureca

    KLIENCI – BRANŻE I SEKTORY

    • Specyfika firmy
    • Opinie klientów
    • Opisy wdrożeń controllingu
    • Opieka nad klientami
    • Użytkownicy Eureca

    WYDARZENIA

    • Webinaria
    • Warsztaty online
    • Spotkania
    • Konferencje
    • Publikacje i raporty
    • Inne publikacje

    O CONTROLLINGU

    • Controlling w firmie
    • Budżetowanie w przedsiębiorstwie
    • Oprogramowanie dla biznesu
    • EURECA wspiera controlling w DMG MORI Poland
    • „Kawa i herbata z controllingiem”. Po przerwie wracamy do lokalnych spotkań z menedżerami i specjalistami controllingu.

    EURECA NA SKRÓTY

    • Eureca
    • Business Intelligence
    • Efekty zastosowania Eureki
    • Eureca a producenci
    • Eureca a usługi
    • Eureca desktop – serwer
    • Eureca dla dystrybucji
    • EURECA to Inwestycja dla firm dystrybucyjnych
    • EURECA to Inwestycja dla firm produkcyjnych
    • FAQ
    • EURECA – obszar Business Intelligence & Data Discovery
    • EURECA – obszar Business Intelligence & Performance Management
    • Data management i hurtownie danych
    • EURECA i użytkownicy ERP
    • EURECA_Analizy
    • EURECA Budżetowanie
    • EURECA_Kalkulacje_Rozliczenia
    • EURECA_Pulpit_Managera
    • EURECA_Raporty
    • EURECA_Workflow
    • Funkcjonalność
    • Moduły Eureca
    • Opinie o systemie Eureca
    © Controlling Systems  |  Polityka prywatności
    powered by:  greenlogic
    Controlling Systems
    Cenimy prywatność użytkowników
    Nasz Serwis internetowy używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z Serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.
    Funkcjonalne Zawsze aktywne
    Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
    Preferencje
    Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
    Statystyka
    Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
    Marketing
    Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
    Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
    Pokaż preferencje
    {title} {title} {title}