2-3 procentowe wzrosty sprzedaży w firmie o obrotach powyżej 100 mln zł – dzięki lepszemu wykorzystaniu danych.
Wzrost efektywności sprzedażowej, diagnoza centrów kosztów i uruchamianie oszczędności, większa świadomość pracowników i kilka innych efektów w dużej Polskiej firmie, która dzięki lepszemu wykorzystaniu posiadanych danych podjęła właściwe decyzje i wprowadziła odpowiednie zmiany organizacyjne. Wszystko za sprawą jednej wizji zarządu, jednej pani controller i jednemu systemowi controllingowemu.
Spis treści
Potrzeba
Rozwiązanie
Efekty
Background
Więcej szczegółów
Potrzeba
W 2019 roku Zarząd firmy Plastimet postanowił przeprowadzić gruntowne zmiany dotyczące organizacji oraz zacząć rozliczać poszczególne działy z wykonanej pracy. I tutaj pojawiło się kluczowe pytanie: Gdzie powstają koszty, a gdzie przychody?
Uświadomienie poszczególnym działom i ich menedżerom a także poszczególnym pracownikom jakie generują koszty, a także szczegółowe analizowanie sprzedaży w różnych ujęciach, to zwykle krok milowy w rozwoju organizacji. Powoduje, że działania są bardziej transparentne, pojawiają się obszary do optymalizacji, decyzje są podejmowane na podstawie faktów a nie opinii, a zwykle rośnie także motywacja i wspierane jest realizowanie właściwych działań.
Aby dokonać tak istotnej zmiany potrzebne były odpowiednie dane, ich analizowanie i raportowanie.
Rozwiązanie
Powołano do istnienia 1-osobowy dział controllingu i wybrano rozwiązanie EURECA – bogate funkcjonalnie a jednocześnie proste w użyciu i sprawdzone w ponad 200 wdrożeniach w Polsce. Przyjęto drogę małych kroczków, zaczynając od raportów sprzedażowych w podziale na działy, opiekunów handlowych, kontrahentów i produkty. Następnie przyszła kolej na raporty kosztowe.
Efekty
W efekcie wdrożenia Plastimet nie tylko potrafi odpowiedzieć na główne pytanie dotyczące miejsca powstawania poszczególnych kosztów i przychodów. Pani Elżbieta Karwowska, która stanowi ww. dział controllingu podkreśla:
”Wdrożenie przyczyniło się do zmiany postrzegania kontrahentów przez handlowców
(nie każdy “duży klient” to złote jabłko) i w efekcie podniesienia wyniku na sprzedaży średnio o 2-3%”.
Dodaje też, że
„Przed wdrożeniem EUREKI zebranie danych sprzedażowych
zajmowało 1-2 dni w każdym miesiącu, a teraz dane te dostępne są od ręki.
Wygenerowanie raportu było zadaniem dla 3 osób, a dziś robię to sama w kilka minut.”
Firma jest w stanie bardziej racjonalnie dysponować swoimi środkami. Wdrożenie pomogło we wprowadzeniu nowego systemu wynagrodzeń powiązanego z wynikami oraz wprowadzeniu systemu nadzoru nad wydatkami.
Background
Powyższy opis wdrożenia controllingu w firmie Plastimet Sp. z o.o. powstał na podstawie zgłoszenia firmy do konkursu controllingowego Super Smart Controller na najlepszą optymalizację controllingową biznesu z wykorzystaniem systemu Eureca, w którym to projekt firmy Plastimet zdobył 1 Miejsce w kategorii Projekty Optymalizacyjne.
Firma P.P.U. Plastimet Sp. z o.o. działa na rynku stolarki budowlanej od 30 lat. Rozwija się, odnosi sukcesy i zapewne pod tym względem jest podobna do wielu rodzimych firm produkcyjnych. Rozrastając się (obecnie ok 250 pracowników, miesięczne obroty ok 9 mln pln oraz tysiące dokumentów zakupowych i kosztowych w każdym miesiącu) zwraca także uwagę na efektywność działania, inwestując w nowoczesne rozwiązania technologiczne i rozwój kapitału ludzkiego. W 2011 roku wdrożono system zintegrowany ERP a w 2014 CRM.
Więcej szczegółów
Oczekujemy szerszego, szczegółowego opisania tego ciekawego wdrożenia, bo droga jaką przeszła firma Plastimet to wyzwanie dla wielu innych organizacji w Polsce, które mogą się zainspirować tym wdrożeniem a nawet uniknąć pewnych błędów. Co z mylnie przyporządkowanymi kosztami? A co w przypadku niekompletnych danych? Jak zmotywować fakturzystów i handlowców by nie czuli się obciążeni dodatkowa ewidencją? Co powinno się znaleźć w raportach i przynosi wartość, a co może jedynie zaciemniać cały raport? Ile trwa takie wdrożenie? Jakie narzędzia poza Systemem EURECA są potrzebne?
Na odpowiedzi na takie pytania poczekajmy do szerszego opisu wdrożenia.
Jeśli natomiast nie chcesz czekać – umów się i pytaj!