Controlling kosztów, prowadzony w odpowiedni sposób i przy wykorzystaniu narzędzi automatyzujących, w istotny sposób poprawia sytuację finansową przedsiębiorstwa. Analiza kosztów wskazuje obszary, w których warto wprowadzić modyfikacje i tym samym stale maksymalizować osiągane zyski.
Spis treści
Główne założenia
W praktyce
Dlaczego warto wybrać system Eureca?
Controling kosztów jest narzędziem niezbędnym do skutecznego planowania w biznesie, poprzez umożliwienie dopasowania kosztów działalności do strategii przedsiębiorstwa. Odpowiednio stosowany pozwala wyznaczyć różnorodne scenariusze ponoszonych przez przedsiębiorstwo kosztów, tworząc tym samym swego rodzaju „system wczesnego ostrzegania” o nieosiągnięciu założonych planów. Aby możliwe było uzyskanie jak najlepszych wyników wdrożonych działań, często tworzy się różne typy scenariuszy:
• optymistycznego,
• najbardziej prawdopodobnego,
• pesymistycznego,
• czy tzw. czarnego scenariusza.
Wykorzystując profesjonalne narzędzia controllingowe, automatyzujące wiele procesów, m.in. takie jak system Eureca, controller może na bieżąco śledzić realne informacje dotyczące kosztów, co pozwala określić, którym scenariuszem zmierza przedsiębiorstwo oraz co na to wpływa..
Stosowanie powyższych rozwiązań przyczynia się również do właściwego podejmowania decyzji biznesowych zarówno o znaczeniu operacyjnym jak i strategicznym. Poprawnie stosowany controlling kosztów pozwala na realizację określonych celów i działań w oparciu o budżet, stale dostosowując go do panującej sytuacji.
Aby optymalizacja kosztów przyniosła oczekiwane rezultaty, firmy często przydzielają im kategorie pozwalające łatwiej podejmować decyzje. Jedną z takich metod jest podział kosztów np. na:
• koszty typu „must be” –konieczne do poniesienia, które umożliwiają sprawne funkcjonowanie działalności,
• koszty typu „nice to have” –które nie są konieczne do poniesienia i mogą być wyeliminowane, jednak ich poniesienie może mieć pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa.
Odpowiednie określenie typów kosztów pozwala na wdrożenie konkretnych działań niezbędnych do osiągnięcia założonego rezultatu. To sprawia, że przy właściwym zarządzaniu kosztami możliwe jest podjęcie racjonalnych decyzji, umożliwiających ponoszenie również kosztów „nice to have”. Wykorzystując narzędzia controllingowe, controller może stale śledzić kształtowanie się kosztów, w odniesieniu do sprzedaży, dzięki czemu wraz z końcem określonego okresu rozliczeniowego, może podjąć decyzję o poniesieniu kosztów “nice to have” lub ich wstrzymaniu.
Wykorzystując system EURECA w controllingu kosztów, przedsiębiorca zyskuje możliwość zweryfikowania, gdzie doszło do nieplanowanego wzrostu kosztów oraz co było tego przyczyną. Controller widząc na swoim Pulpicie Menedżerskim raport, może bardzo szybko wejść w głąb poszczególnych pozycji, stosując metodę od ogółu do szczegółu. Daje to szansę na zbadanie interesujących controllera zjawisk na poziomie najdrobniejszego szczegółu – np. konkretnej faktury. Dzięki czemu umożliwia wprowadzenie istotnych działań korygujących oraz modyfikacji w budżecie kosztów czy planowanych działaniach.
Odpowiednio stosowany controlling kosztów w przedsiębiorstwie pozwala na stały monitoring kosztów, poprzez wyraźne zestawienie ich z przychodami. Dzięki temu controller unika cięcia kosztów „na ślepo” oraz bez uwzględnienia potrzeby ich ponoszenia dla dalszego rozwoju działalności. Analiza wydarzeń historycznych w kontekście przyszłości wskazuje controllerowi, w którym obszarze pojawiły się zbędne wydatki, wpływające na końcowy wynik podjętego przedsięwzięcia. To sprawia, że możliwe jest stałe dopasowywanie budżetu przedsiębiorstwa do zmiennego środowiska.
Co więcej, w sytuacji kryzysowej odpowiednie wykorzystanie możliwości controllingowych, w tym poprzez właściwie określone koszty, pozwala na przemodelowanie biznesu również w przypadku nieoczekiwanych zmian wpływających na konieczność wprowadzenia całkowitych modyfikacji w określeniu kosztów.
Odpowiednie narzędzia controllingowe pozwalają na wprowadzenie istotnych zmian w zakresie zarządzania kosztami. System EUREKA umożliwia stworzenie swego rodzaju Centrum Dowodzenia, w ramach którego możliwe jest analizowanie m.in. płynności finansowej. Jest to istotne, ponieważ nie wszystkie koszty odnoszą się do wydatków zawartych w cash flow.
Bazując wyłącznie na kosztach, przedsiębiorcy nie są w stanie przewidzieć, czy dany wydatek jest możliwy do poniesienia i pozytywnie wpłynie na prowadzoną działalność. Tym samym podejmowane działania, w ujęciu długoterminowym, mogą prowadzić do powstawania spirali kosztów stałych.
Głównym celem stosowania controllingu kosztów produkcji jest odpowiednie zestawienie kosztów z podejmowanymi działaniami. W przypadku kosztów produkcji należy pamiętać, że wzrost wartości kosztów zmiennych będzie wzrastał proporcjonalnie do wysokości produkcji.
Wykorzystując możliwości, jakie daje system EURECA, przedsiębiorstwa produkcyjne zyskują możliwość zestawienia koszów wynikowo oraz cashflowowo. Dzięki temu możliwe jest określenie, czy firma może sobie pozwolić na określoną inwestycję, aby następnie ująć określony koszt w amortyzacji.
System EURECA został opracowany przez polską firmę, która doskonale zna zasady działające na rodzimym rynku. To bardzo ważne, ponieważ w prowadzeniu działalności najistotniejsze jest właściwe dopasowanie jej do potrzeb rynku. Doskonała znajomość otoczenia i wykorzystanie know-how w praktyce, pozwoliły nam stworzyć rozwiązanie, które doskonale odnajduje się w rzeczywistości, aby podejmowane przez naszych klientów działania gwarantowały osiągnięcie założonych celów.
Przedsiębiorstwa wykorzystujące system EURECA, zyskują możliwość kontrolowanego balansowania pomiędzy kosztami a przychodami, aby stale uzyskiwać bilans wynik.
Jednak system EURECA to nie tylko możliwość tworzenia zestawień. Do jego głównych przewag należą
• automatyzacja procesu zbierania i przetwarzania danych – dzięki temu minimalizuje się tzw. wąskie gardło, jakim jest czas controllera,
• prosta analiza scenariuszy z możliwością wejrzenia w głąb, aby wychwycić elementy, które wykraczają poza zaplanowane scenariusze,
• tworzenie przejrzystych interfejsów do systemów oraz pulpitów menadżerskich, które przedstawiają najistotniejsze dane w sposób graficzny.
Wykorzystywanie systemu EURECA na potrzeby controllingu niesie ze sobą szereg korzyści. Nasz system umożliwia głębszą weryfikację danych. Z kolei zastosowanie odpowiednio dobranych narzędzi planistycznych pozwala na większą elastyczność systemu.
Controlling kosztów pozwala na sprawniejsze zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Wykorzystując odpowiednie narzędzia można uzyskać większą kontrolę nad realizacją poszczególnych działań, co jest szczególnie istotne w zmieniającym się otoczeniu. Bez umiejętności sprawnego dostosowywania się do dynamicznych zmian rynku, osiągnięcie wysokich pozycji w branży staje się coraz trudniejsze. Dlatego zobacz jak łatwo zacząć zautomatyzowany controlling kosztów, na jakich warunkach i czego można się spodziewać.
Zobacz konfigurację systemu controllingowego Eureca skoncentrowaną na controllingu kosztów >>
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__cf_bm | 30 minutes | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
_smps | never | SALESmanago sets this cookie to store information about displayed popups on website. |
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
li_gc | 5 months 27 days | Linkedin set this cookie for storing visitor's consent regarding using cookies for non-essential purposes. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
smcfds | 1 day | SALESmanago sets this cookie to store information about displayed forms on website. |
ugid | 1 year | This cookie is set by the provider Unsplash. This cookie is used for enabling the video content on the website. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__utma | 2 years | This cookie is set by Google Analytics and is used to distinguish users and sessions. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics. |
__utmb | 30 minutes | Google Analytics sets this cookie, to determine new sessions/visits. __utmb cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. It is updated every time data is sent to Google Analytics. |
__utmc | session | The cookie is set by Google Analytics and is deleted when the user closes the browser. It is used to enable interoperability with urchin.js, which is an older version of Google Analytics and is used in conjunction with the __utmb cookie to determine new sessions/visits. |
__utmz | 6 months | Google Analytics sets this cookie to store the traffic source or campaign by which the visitor reached the site. |
_gat | 1 minute | This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites. |
SERVERID | session | This cookie is set by Slideshare's HAProxy load balancer to assign the visitor to a specific server. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
_smvs | 1 day | SALESmanago sets this cookie to store information about first visit source on website. |
AnalyticsSyncHistory | 1 month | Linkedin set this cookie to store information about the time a sync took place with the lms_analytics cookie. |
browser_id | 5 years | This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
nQ_cookieId | 1 year | Albacross sets this cookie to help identify companies for better lead generation and more effective ad targeting. |
smg | 10 years | SALESmanago sets this cookie to identify a user. |
smuuid | 10 years | SALESmanago sets this cookie to keep track of individual sessions on the site, to collect statistical data from multiple visits. |
smvr | 10 years | SALESmanago sets this cookie to store information about visits. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__Secure-app_session | session | No description |
__utmt_UA-21084911-1 | 10 minutes | No description |
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |
ln_or | 1 day | No description |
nQ_userVisitId | 30 minutes | No description available. |
smforms | never | No description available. |