Excel w procesie budżetowania
Wg ostatnich badań miesięcznika “Controlling i Rachunkowość Zarządcza” w ponad 80% firm w Polsce podstawowym narzędziem wspomagającym przygotowanie i weryfikowanie budżetu jest arkusz MS Excel. Służy on także do przeprowadzania analiz i raportów. Taki stan rzeczy wynika z dużej powszechności Excela i jego znajomości przez Użytkowników. Jest to narzędzie o bogatej funkcjonalności, dzięki czemu jest elastyczne i pozwala na definiowanie dowolnych formuł, powiązań, tabel, zestawień, raportów itp.
Jednak arkusz Excel posiada też kilka ograniczeń, które utrudniają jego wykorzystanie w pracach controllingowych. Jest to bardzo dobre narzędzie w pracy jednostanowiskowej.
Wiele zadań controllera, takich jak przygotowanie budżetu wymaga zaangażowania wielu pracowników. Wtedy pojawią problemy z nadpisywaniem danych, uprawnieniami dostępu, rozsyłaniem i scalaniem cząstkowych arkuszy itp. Są też ograniczenia w zasilaniu Excela danymi o wykonaniu pobieranymi bezpośrednio z systemów ewidencyjnych.
Dlatego aż 60% badanych osób uważa, że Excel jest niewystarczający do pracy z wieloma wersjami budżetu czy do tworzenia budżetu przez wiele osób (praca grupowa).
W sytuacji, gdy budżet całej Firmy wymaga stworzenia co najmniej kilkudziesięciu arkuszy powiązanych ze sobą, bardzo łatwo o pomyłkę – np. przy definiowaniu formuł i powiązań między tymi arkuszami. Nasz system Eureca dzięki wygodnemu mechanizmowi poruszania się po strukturach budżetowych eliminuje m.in. takie niedogodności.
Jak usprawnić przygotowanie budżetu i zautomatyzować raportowanie budżetowe bez odchodzenia od Excela? – zobacz ogólnopolską akcję – kliknij
Jako certyfikowany Partner firmy Microsoft w kategorii producentów oprogramowania wykorzystujemy w aplikacji Eureca wszystkie zalety Excela, do których dokładamy wiele istotnych funkcji. Dlatego możemy zaoferować kompletne i pewne narzędzie controllingowe.
Błędy, które wynikają z ograniczeń arkusza bywają bardzo kosztowne. Dlatego w rozwiniętych gospodarkach UE i w USA coraz więcej firm przechodzi z arkuszy kalkulacyjnych do aplikacji wspomagających controlling. Początkowo były to głównie duże firmy, jednak wraz rozwojem technologii i jej dostępności z punktu widzenia kosztów i utrzymania coraz więcej małych i średnich firm korzysta ze specjalistycznych narzędzi. Szacuje się, że na tych rynkach w najbliższym czasie będzie to 25% użytkowników arkuszy kalkulacyjnych.
Podajemy przykład błędu w Excelu, opublikowany w serwisie gazeta.pl
Poniżej prezentujemy inne przykłady pomyłek powstałych podczas pracy z arkuszami Excela. Są to właśnie przykłady z UE i USA
- AstraZeneca
- Biuro Powiernika hrabstwa Knox (Knox County Trustee’s Office)
- Komitet Olimpijski Londyn 2012 (London 2012 Olympics)
- Arizona Portland Cement Corporation (Arizona Portland Cement Corporation)
- Urząd miejski w Framingham (Town of Framingham)
- SD1 (Dystrykt sanitarny #1, Oczyszczalnia Ścieków Kentucky)
- Korporacja Georgia Gulf (Georgia Gulf Corporation)
- Wydział ds. elektryczności miasta Belmont (Belmont Municipal Light Department)
- Kodak
- RedEnvelope
Zobacz jak można pracować z systemem Eureca w trybie pracy Excel: